Fueling Innovation
Across the Spectrum

Innovation - var kommer den ifrån?

Innovation kan inte skapas utan att acceptera misslyckanden. Idéer måste testas. Innovation kommer från människor, inte från system. Innovation behöver separeras från leveransprojekt. Om innovationen föds inom ett leveransprojekt – definiera en metod för att flytta den utanför.

Innovation tar sig många former och uttryck. För att innovation ska kunna ske behövs bränsle. Det finns många typer av bränsle som driver innovation, här är några exempel:

  • Ett problem
  • En svårighet
  • Ett behov Kunskap om detaljer
  • Kunskap om det kompletta systemet
  • En kreativ miljö
  • Tid och fokus
  • Ingen rädsla för misslyckande 
  • Nyfikenhet och intresse

Kom ihåg! Du kan inte tvinga fram innovation, du måste attrahera den.

Varför

Att skapa ett företag som förbättrar kvaliteten på arbete, liv och miljö.

Vi tror att innovation frodas i mångfald och behöver en katalysator. Vår mission är att främja ett affärsekosystem som höjer kvaliteten på arbete, liv och miljö.

Vad

“Öppen innovation” där vi medfinansierar/bidrar mot royalty eller delägarskap.

Innovationer som passar in i kundens befintliga portfölj.

Felsökning och genomförande av utvecklingsprojekt inom innovation.

Stöd för dem som har fastnat i innovation eller försäljning/tillämpningar för nya produkter och/eller produktion.

Initiera joint ventures/nätverksföretag för att kombinera företags styrkor och skapa fördelar, värde och vinst. Ovanligt, men effektivt.

Hur

Närma företag med kompletta försäljnings- och distributionskanaler för nya produkter och idéer.

Skapa nya företag i samarbete med utvalda partners baserat på Consats eller partnerns idéer och innovationer.

Hjälpa uppfinnare och företag att hitta tillämpningar/kunder för deras innovationer och produkter genom delägarskap eller försäljningslicens.

Erbjuda kompletta utvecklingsprojekt där en del av betalningen sker genom delägarskap eller royalty.

Vi är nyfikna, teknik- och försäljningsdrivna, innovativa och öppna för samarbete.

Innovation, så vad är problemet?

Många företag är fortfarande organiserade med en stel hierarki och komplexa system för kontroll. Dessa modeller stödjer sällan innovation. Många gånger sätts mål för vardagliga projekt som motverkar innovationsmålen. För få ser helhetsbilden. Många har glömt vikten av samarbete. För få har en arbetsmiljö som omfamnar misslyckanden som ett sätt att lära.

Var ska man börja?​

 

Se helhetsbilden – Det är vanligt att uppsatta mål för olika avdelningar motverkar varandra.

Sätt tydliga mål – och var beredd att justera dem efter verkligheten.

Se till att skilja på målet och resultatet.

Tidigt förankra och avvisa – Om det inte håller måttet, sluta.

Samarbeta och respektera varandras kunskap – På alla nivåer, men börja från toppen.

Använd flexibla arbetsmetoder i början och skärp dem gradvis med fokus på leverans.

Sluta se misslyckanden som ett misslyckande.

Ta bort skulden och bygg förtroende.

EmilBrandt-SV

Emil Brandt

CEO
Consat Innovation Partner

Tel: +46 31-340 00 17
Mail: emil.brandt@consat.se