Consat blir huvudsponsor för Göteborgsvarvets virtuella lopp 00:59:35

women running in the water

När Göteborgsvarvets virtuella lopp 00:59:35 går av stapeln 22-23 maj står IT- och teknikbolaget Consat AB som huvudsponsor. Loppet kan genomföras var som helst i världen – vilket exemplifieras av Consats medarbetare som deltar från bland annat Sverige, Australien, Norge, Kanada och Nederländerna.

– Det känns väldigt bra att sponsra ett lopp som är för alla och som på så sätt verkligen bidrar till folkhälsan, säger Jenny Fredér, marknadschef på Consat.

Utöver det traditionella halv-maratonloppet anordnar Göteborgsvarvet även det virtuella loppet 00:59:35, utformat efter Göteborgsvarvets rekordtid och utan bestämd distans. I00:59:35springer istället deltagarna så långt de hinner på just 59 minuter och 35 sekunder, längs en valfri sträcka.

När årets upplaga går av stapeln den 22-23 maj är det Consat som står som huvudsponsor.

För det internationella teknikbolaget, som delar flera gemensamma nämnare med Göteborgsvarvet, var sponsorskapet ett självklart val.

– Precis som Consat har kunder, medarbetare och samarbetspartners över hela världen riktar sig också Göteborgsvarvet till en internationell målgrupp. En annan given likhet är såklart att vi båda är Göteborgsbaserade och grundade på 80-talet, vilket känns roligt, säger Jenny Fredér.

Vill bidra till folkhälsan

Utöver målgrupp, ålder och geografisk bas delar Consat och Göteborgsvarvet även ett engagemang för folkhälsa och innovation. Tack vare loppets virtuella form, med uppkoppling i en app från RaceONE, kan deltagarna genomföra loppet oavsett var i världen de befinner sig. Ett passande koncept för ett innovativt teknikbolag som Consat, med omfattande expertis inom uppkopplade system och med kontor på flera kontinenter.

– Att loppet kan genomföras i hela världen och inte kräver någon specifik distans gör det verkligen till ett lopp för alla. Det känns fantastiskt roligt att sponsra ett så inkluderande evenemang, där vi kan bidra till att stärka folkhälsan och inspirera till ett hälsosamt liv. Det känns dessutom extra viktigt i dessa pandemitider, säger Jenny Fredér.

two women jumping
t-shirt on paper bags

Deltar med hållbart producerade t-shirts

Från Consat deltar ett hundratal medarbetare och kunder i loppet. I såväl Sverige som i Australien, Nordamerika, Norge, Indien och Nederländerna kommer medarbetare att tillsammans med kunder och samarbetspartners springa loppet i sträckor av varierande längd. Consats medarbetare kommer att springa i t-shirts tillverkade av eukalyptusavfall och återvunnen plast från Medelhavet, producerade av Reparell – ett Göteborgsbaserat företag som erbjuder kläder och textilier av hållbara material – i samarbete med initiativet Wear Ocean Waste.

– Folkhälsa och hållbarhet går på många sätt hand i hand. Därför känns det självklart för oss att även försöka inspirera till hållbara och miljömedvetna val på de sätt vi kan, varav användning av hållbart producerade t-shirts är ett, avslutar Jenny Fredér. 

Like this article?

Share on Facebook
Share on Linkdin
Share on Twitter
WhatsApp

Leave a comment